Vychováni vlky: Rozhovor s tvůrcem Aaronem Guzikowskim

vychováni vlky

Od výkonného producenta Ridleyho Scotta, nové série z produkce HBO Max, Vychováni vlky se soustředí na dva androidy, jejichž úkolem je vychovávat lidské děti na tajemné panenské planetě. Jelikož hrozí, že se rozrůstající se lidská kolonie roztrhne kvůli náboženským rozdílům, androidi se učí, že ovládání přesvědčení lidí je zrádný a obtížný úkol.

Přeložil jsem pro Vás rozhovor se spisovatelem a tvůrcem Výchováni vlky (Raised By Wolves) Aaronem Guzikowskim o řešení některých velkých témat v seriálu a o tom, jak se Ridley Scott podílel na tvorbě seriálu …

Trailer Vychováni vlky

Jak vás poprvé napadlo napsat Vychováni vlky?

Přemýšlel jsem o tom už před deseti lety a pak jsem se před pár lety nechal inspirovat svými dětmi. Jsem rodičem tří chlapců a myslel jsem na ně, svět, do kterého se stěhují, a vzdálenost mezi lidstvem a technologií se zmenšuje a zmenšuje.

Nosíte chytrý telefon a přemýšlíte „měl by přijít den, kdy mě začne nosit? Postará se třeba o mé děti? “. Možná by to bylo dobré. Asi by to bylo v některých ohledech lepší! Takže jsem hodně přemýšlel o těchto věcech a také obecně o světě obecně. Nebylo by skvělé, kdybychom mohli jednoduše stisknout tlačítko “restart” a začít znovu? Jak by to vypadalo? Co bychom se pokusili vzít ze Země? Co bychom po sobě zanechali? Jsme vůbec schopni vymanit se z těchto cyklů, v nichž lidstvo tak dlouho uvízlo?

Jaký byl váš postup, když jste psal scénář?

Je to jako pomalé dláždění. Neustále o tom přemýšlím, je to vždy v zadní části vaší hlavy, něco jako nutkání, když děláte každodenní aktivity. Stále nasáváte myšlenky jako houba. Myslím, že science fiction obecně je inspirováno tím, co se kolem nás děje, mnoha způsoby. Jen se snažíte udržet anténu vzhůru a opravdu absorbovat věci, které jsou důležité nebo přinejmenším působivé. Prostě tyto věci stále shromažďujete a nakonec je můžete začít aplikovat na příběh.

Můžete začít budovat planetu tak, jak byla. Ale to, co to celé dělá dobrý příběh, jsou opravdu postavy. Budování světa je nesmírně důležité, ale myslím si, že jsou to lidé, kterými jej naplňujete a jak jsou spolehliví. Takto přimějete publikum, aby přišlo do vašeho světa. Musí je přinést postava. Je zřejmé, že k planetě je věnováno hodně myšlenek, ale možná ještě více myšlenek k lidem, které budeme sledovat.

Byla v pořadu jedna konkrétní postava, na kterou se zaměřujete nejvíce?

Rozhodně to začalo kolem postavy ‚matky ‘- matky androidky. Všechno z ní vyrostlo, její schizofrenie a vztah se synem – tato podivná dualita, kterou v sobě má. Je tak nepředvídatelná, ale také mimořádně energická. Ráda dělá různé věci, je vždy na své misi, neustále tlačí vpřed. Ale také má tyto divné neurózy, které se dějí čím dál častěji. Protože dělá obrovskou věc, snaží se restartovat lidskou civilizaci a zároveň má takovou vnitřní krizi, to sebeobjevování, které se děje současně a které vytváří zajímavé situace.

Postava matky ze seriálu Vychováni vlky

Sci-fi je populární platforma pro diskusi o širších světových názorech, že?

Samozřejmě ano. Myslím, že je to nejlepší science fiction je právě o tomhle. Původně Hvězdné války se George Lucas pokoušel vyprávět jako příběh o Vietnamu a ten se změnil v něco úplně jiného. To jsou způsoby, jak mluvit o věcech, které jsou v té době příliš citlivé na to, aby se o nich mluvilo. Nebo si myslím, že vás může přimět sympatizovat s postavami, které byste za normálních okolností odsoudili, kdyby se to odehrálo v našem světě, protože by prostě náhodou nebyli na vaší straně. Můžete však vidět svět, ať jste jakýkoli. Myslím, že je to skvělý způsob, jak přimět každého, aby viděl věci objektivně a zaměřil se na příběh. Myslím, že existuje něco, co lidi opravdu spojuje tímto způsobem.

Kromě prvku sci-fi má Vychováni vlky také svou lidskou stránku, je to tak?

Jo, to je jisté. Všechno, co se v seriálu děje, je objektivem této podivné rodiny, která se vytvoří, těchto dvou androidů a jejich šesti dětí. Je to většinou z jejich pohledu, stejně je toho hodně. Všechny tyto epické věci se tedy odehrávají na počátcích tohoto nového světa. Ale je to všechno očima těchto prvních průkopníků. Všichni jsme tedy investováni do jejich vztahu a chceme mít pocit, že jsme součástí této rodiny. Na stejné vlně jak oni.

Jaký byl váš zdroj inspirace?

Existuje tolik zdrojů inspirace! Je zřejmé, že Ridleyho filmy mají velký vliv – Alien a Blade Runner. Hvězdné války mají velký vliv zejména první tři filmy s Georgem Lucasem. Vesmírná Odyssey, také Solaris …

The Shining, kupodivu, byl obrovský vliv. Pro mě je situace, ve které se chlapec ocitl v první epizodě [Vychováni vlky] … je opravdu úplně sám, všichni jeho sourozenci zemřeli a je poslední lidskou bytostí v celém vesmíru. Kromě toho jsou jeho jedinými společníky tito dva androidi, jeho předpokládaní rodiče, o nichž ví, že nejsou lidé, a zdá se, že jeden z nich se zhroutil a zešílel. Je to podobné jako s The Shining s chlapcem a jeho otcem spisovatelem. Uvízl v hotelu, celá ta věc, je to druh celého jeho světa. Miluji tento pohled, je to tak děsivé – myšlenka, že jste teď sami, všichni vaši sourozenci jsou pryč, nikdy jste nepotkali dospělou lidskou bytost, jediné vzory, které máte, jsou tito dva androidi, kteří vypadají ztrácejí rozum. Pro mě je to docela hrozná situace, ve které se ocitnete.

Jak se zapojil Ridley Scott?

Bylo to štěstí. Napsal jsem scénář, ale nepracoval jsem na tom. Přivedl jsem to do Ridleyho produkční společnost Scott Free a oni to šli vyrábět a to bylo velmi vzrušující, jsou úžasní. Ale pak si Ridley sám přečetl scénář a nechal se ním inspirovat a začal ručně kreslit “storyboardy”. Což bylo naprosto nečekané. Nečekal jsem, že bude režírovat. Před tím jsem se velmi obával, kdo bude režírovat. Bylo to velmi závislé na provedení, nebylo to snadné představení na obrazovce. Ale když se k tomu přihlásil a řekl, že chce udělat první dvě epizody, byla to taková úleva, takový splněný sen, byl jsem dlouholetým fanouškem.

Vyšel seriál, jak jste si myslel, nebo jsou v něm nějaké neočekávané prvky?

Jo, mnoho věcí bylo jinak, než očekával, některé naprosto neočekávané. Byla to velmi smíšená taška. Na konci dne se však stalo to, jak jsem předpokládal. Teď jsem to sledoval. S touto verzí jsem tedy žil tak dlouho. Posledních pár let, kdy jsem pracoval na všech střizích a všem, si skoro ani nepamatuji, jak jsem si to představoval, než jsme to dali dohromady. To, co jsme dali dohromady, je vypáleno v mé hlavě. Ale tu a tam jsou určitě malé rozdíly mezi mou představou a seriálem.

Představoval jsem si, že loď bude vypadat nějak takto, ale Ridley Scott v mnoha ohledech pomohl vytvořit základ spousty toho, co známe jako moderní sci-fi. Jediné, co chtěl udělat, bylo vyvinout to. Beatles také chtěli aby každé album bylo úplně jiné než to předešlé. Byl nesmírně odvážný.

Pokud má někdo být odvážný, je to Ridley Scott …!

Přesně tak! Tímto odvážným způsobem nás to rozhodně osvobodilo. Je to super a dělá to věci mnohem jednoduššími, když se chcete vybarvit mimo čáry, když chcete prostě něco dělat jinak.

Jaké jsou klíčové prvky seriálu?

Myslím, že první by byla rodina, důležitost rodiny. Ať už bude mít jakýkoli tvar nebo formu. Skrz historii a do budoucnosti se to zdá být pro lidstvo konstantní. Ať už jde o nukleární rodinu nebo nás jako druh, v podstatě jsme tím, čím jsme. Všichni jsme jedna a ta samá věc, jsme stejný druh a já jen doufám, že se nám členství v rodině zlepší. Kromě toho je to víra. Ať už je to víra v technologii nebo víra v náboženství a hledání účelu a smyslu života …

V případě, že rádi čtete nezapomeňte mrknout na můj Blog, kde pravidelně přidávám zajímavé články nejen ze světa kinematografie.

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *