Pokusit se definovat kyberpunk je obtížný úkol. Stručně řečeno, kyberpunk odkazuje na kulturu i žánr jak v knihách tak filmech.
Kyberpunk je subžánr sci-fi, který zahrnuje pokročilou vědu a technologii v městské, dystopické budoucnosti. Na jedné straně máte mocné megakorporace a soukromé bezpečnostní síly a na druhé straně temné a drsné podsvětí nelegálního obchodu, gangů, drog a neřesti. Mezi tím vším je politika, korupce a sociální otřesy.
Kyberpunk je také kultura s přístupem a osobitým stylem. Anti-autoritářský, vzpůrný, technicky vyspělý; to jsou jen některé z vlastností, které v kyberpunku najdete.
Vznik žánru kyberpunk
Kyberpunk začínal jako literární hnutí, ale stal se subkulturním organismem. “Co je to Kyberpunk?” je složitá a mnohovrstevnatá otázka, jejíž odpověď se neustále mění, protože se mění subkultura a naše vnímání tohoto žánru. Úponky, které začaly psaným slovem, pronikly mimo filmy do všech forem umění, módy a filozofie a vytvářely všezahrnující a stále rostoucí subkulturu.
Existuje řada způsobů, jak posoudit původ kyberpunkového hnutí. Samotný termín „kyberpunk“ lze vysledovat až k povídce Kyberpunk od Bruce Bethkeho. Pak samozřejmě existují klíčoví autoři kyberpunku, kteří jsou obecně přijímáni, že položili základy kyberpunkového hnutí William Gibson (Gibson je považován za zakladatele Kyberpunku), Bruce Sterling, Pat Cadigan, Rudy Rucker, John Shirley a Lewis Shiner .
Existuje také řada předchůdců románů, které měly silné motivy a snímky, které by později byly spojeny s kyberpunkovým žánrem, jako The Demolished Man (1953) a The Stars My Destination (1956) od Alfreda Besteru, Do Androids Dream of Electric Sheep? (1968) Phillip K. Dick, Dr. Adder (psáno v roce 1972, ale publikováno až v roce 1984) K.W. Jeter, Gravity’s Rainbow (1973) od Thomase Pynchona, The Shockwave Rider (1975) od Johna Brunnera a True Names (1981) od Vernora Vingeho. V poslední době se Neal Stephenson, autor knihy Snow Crash (1992), ve velké míře zasloužil o uvedení kyberpunku do post-kyberpunkové éry.
“Bál jsem se podívat na Blade Runnera, protože jsem se bál, že film bude lepší, než jsem si sám dokázal představit. Bál jsem se oprávněně, protože i prvních pár minut bylo lepších než moje představa. “
“Potkal jsem Ridleyho Scotta o několik let později, možná deset nebo více let poté, co byl vydán Blade Runner. Řekl jsem mu, z čeho je Neuromancer vyroben, a on měl v podstatě stejný seznam. “ – William Gibson
Blade Runner a Neuromancer byly příběhy, které vytvořily filmologický a literární původ žánru kyberpunk. Blade Runner ovlivňoval a stále ovlivňuje veškerý kyberpunkový snímek, který by po něm přišel vizuálně, stejně jako Neuromancer ovlivňoval a stále ovlivňuje celou kyberpunkovou literaturu. Kyberpunk nikdy nebyl jen literárním žánrem.
Hledání definice kyberpunku
Můžeme rozebrat základní definici kyberpunku rozebráním samotného slova. Kyber odkazuje na technologii a je nejčastěji spojován s kyberprostorem (toto slovo původně vytvořil sám William Gibson) a kybernetickými vylepšeními těla. To se však může vztahovat i na jiné technologie, jako jsou například biotechnologie a nanotechnologie.
Punk na druhé straně odkazuje na lidi a postoj, který má kyberpunk. Protagonisté v cyberpunku bývají outsidery, antihrdinové, vyděděnci, zločinci, vizionáři, disidenti a ztracenci. Základním aspektem, který platí pro všechny tyto skupiny, je jejich podvratná povaha.
Podvrátit v tomto případě znamená svrhnout nebo podkopat něco. Samotný žánr cyberpunk rozvrátil sci-fi a my jsme se nikdy neohlíželi. Být punk znamená zpochybňovat autority a aktivně rozvrátit kteroukoli z autorit, se kterou nesouhlasíte.
Přihlaste se zdarma k odběru novinek a pošlu Vám ukázku mé knihy. Získáte také slevy v knihkupectvích, tipy na čtení a mnoho dalšího.
Různí lidé to dělají různými způsoby, stejně jako naši protagonisté kyberpunku. Příkladem je Motoko Kusanagi z franšízy Ghost in the Shell. Na první pohled se zdá, že je nástrojem a agentem pro japonskou vládu. To je pravda, ale to není to, co ji definuje, ani to, jak sama sebe definuje. V celém seriálu se nebojí nečestně brát věci do svých rukou, pokud ji to přiblíží tomu, co považuje za správné – sere na politiky. Je podvratnou součástí vlády.
Na tohle téma zde máme pár citací:
“Budoucnost je již tady – není však rozdělena příliš rovnoměrně.” – William Gibson
“Cokoli, co lze udělat s krysou, lze udělat s lidskou bytostí.” – Bruce Sterling
“Ulice má pro každého své vlastní využití.” – William Gibson
Co to znamená “být kyperpunk”?
Kyberpunk má zvláštní přístup. Tento přístup je kulturně a společensky vědomý, stejně jako fikce, z níž se odvozuje tento název. Tato cesta k porozumění přináší různé pohledy a názory na svět, ale rozmanitost je klíčem k úspěšné populaci. Kyberpunk ví, že systém nefunguje ve váš prospěch, a karty jsou rozdány proti vám. Kyberpunk však ví, jak hacknout systém.
Kyberpunk má svůj vlastní styl. Tento styl se může u každé osoby lišit. Může praktický či honosný. Tento styl často odráží osobní filozofii kyberpunku, a proto se může drasticky lišit. Existují opakující se témata jako tradiční punk, Blade Runner, Matrix, CPU, Mil-Tec a Cybergoth.
V jaké době je kyberpunk?
Kyberpunk je nyní. Mnoho věcí, které se v kyberpunku předpovídaly, se dnes splnili. Zlepšení protetiky, rozhraní mozku a počítače vedly k mozkové řízené protetice, která je základem kyberpunku. Rostoucí korporace dominují globální politice a ovlivňují kulturu vytvářející situaci zralou k rozvrácení. Chudí se stávají chudšími a bohatí se stávají bohatšími, což vytváří stále větší a větší propast.
Svět kyberpunku se neustále spojuje se skutečným světem prostřednictvím věcí, jako je internet, sociální média, mobilní technologie, virtuální realita a rozšířená realita.
Kyberpunk se v podsttě rozšířil do všech forem médií a vytvořil subkulturu spíše jednoduchého žánru. Všude jsou kyberpunkové filmy, televize, komiksy, hudba a umění. Musíte se jen podívat. Kyberpunk ovlivnil módu, architekturu a filozofii. Kyberpunk se stal mnohem více než tím, čím byl, když začal. Bude se i nadále vyvíjet a v budoucnu se stane čím dál více relevantnějším.
V případě, že rádi čtete kyberpunkový žánr, určitě si přečtěte e-book Potopa 2519, který vypráví o dystopické budoucnosti. Děj se odehrává v Praze a hlavní hrdina je pilot taxi-kluzáku Michael Jansen.